Sleutelpunt
Inspirerende blogs over de vier sleutels
Sinds kort verschijnen er hier regelmatig blogs over uiteenlopende onderwerpen die raken aan de vier sleutels. Praktische inzichten, herkenbare voorbeelden en inspiratie voor de dagelijkse lespraktijk.
Kortom: voeding voor het denken én doen.
Waarom je les onderbreken juist slim is – werken met een wisbordje
In elke klas gebeurt het: een docent legt iets uit, stelt een vraag, en één of twee leerlingen steken hun hand op. De uitleg lijkt geland. Maar wat weet je écht? En wat blijft onzichtbaar? Volgens onderwijsdenker Doug Lemov –…
Waarom startopdrachten werken – en wat een waslijn ons daarover leert
Hoe zet je leerlingen meteen ‘aan’ bij het begin van een nieuwe les? Niet alleen fysiek, maar ook mentaal? Een slimme startopdracht helpt: een korte hersenkraker van circa 7 minuten die leerlingen activeert, laat nadenken en richting geeft aan de…
Waarom verhalen beklijven – en wat tulpen ons daarover leren
Hoe leg je tijdens een economieles een abstract begrip als ‘speculatie’ uit aan leerlingen van 14 jaar? Of het idee van zwaartekracht, democratie, of het verschil tussen warm en koud? Je kunt het benoemen, definiëren, laten opzoeken. Maar als je…
Artikelen
Auteur: drs. Theo Wildeboer
Gebruik ‘kennisrijke instructietaal’
PO Management nr. 22 | april 2024
Blijf in gesprek met je team
Basisschool Management nr. 8 | november 2023
Sturen op verdiepend leren
PO Management nr. 21 | november 2023
Strategieën voor beter leren en onthouden
PO Management nr. 17 | november 2021
Visies op leren en ontwikkelen
PO Management nr. 20 | april 2023
Zonder lesdoelen geen houvast (deel 1)
Opbrengstgericht lesgeven door scherpe lesdoelen te stellen
PO Management nr. 18 | april 2022
Zonder lesdoelen geen houvast (deel2)
Opbrengstgericht lesgeven door scherpe lesdoelen te stellen
PO Management nr. 19 | november 2022
Voorkennis bevordert beter leren
PO Management nr. 16 | april 2021
Maak je les nog effectiever door te werken met een stappenkaart
PO Management nr. 14 | april 2020

In elke klas gebeurt het: een docent legt iets uit, stelt een vraag, en één of twee leerlingen steken hun hand op. De uitleg lijkt geland. Maar wat weet je

Waarom startopdrachten werken – en wat een waslijn ons daarover leert
Hoe zet je leerlingen meteen ‘aan’ bij het begin van een nieuwe les? Niet alleen fysiek, maar ook mentaal? Een slimme startopdracht helpt: een korte hersenkraker van circa 7 minuten

Waarom verhalen beklijven – en wat tulpen ons daarover leren
Hoe leg je tijdens een economieles een abstract begrip als ‘speculatie’ uit aan leerlingen van 14 jaar? Of het idee van zwaartekracht, democratie, of het verschil tussen warm en koud?

Gebruik ‘kennisrijke instructietaal’
Gebruik ‘kennisrijke instructietaal’ Leerkrachten gebruiken (als het goed is) tijdens de les ‘schooltaal’ in plaats van ‘spreektaal’. Maar wat is het verschil en waarom is dit onderscheid relevant? In dit

Blijf in gesprek met je team
De vier sleutels voor een effectieve les Veel schooldirecteuren gaan met regelmaat de klas in om instructiegedrag te observeren en na te bespreken. Een goede zaak, want door reflectie en

Sturen op verdiepend leren en hogere leeropbrengsten
Nieuwe uitgave ‘De Vier Sleutels’ Zeven jaar geleden schreef onderwijsadviseur Theo Wildeboer zijn wetenschappelijk onderbouwde boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les. De laatste jaren is een stroom

Aanpak nodigt leerkracht uit tot zelfreflectie
Als schoolleider probeer je het beste uit je leerkrachten te halen. Dus zodra je je kunt losmaken van de waan van de dag ga je de klassen in, observeer je

Visies op leren en ontwikkelen
Visies op leren en ontwikkelen In een team kunnen verschillende opvattingen bestaan over hoe leren en ontwikkelen het beste kunnen worden gestimuleerd. Sommige teamleden denken misschien dat deze verschillen niet

Zonder lesdoelen geen houvast (deel 1)
Opbrengstgericht lesgeven door scherpe lesdoelen De les van juf Yvonne is begonnen. Een rekenles ditmaal, over digitale tijden. De leerlingen van groep 6 hebben hun wisbordje voor zich en hun

Zonder lesdoelen geen houvast (deel2)
Lesdoelen en het eigenaarschap van leerlingen In het eerste artikel over lesdoelen vertelde ik over een rekenles van juf Yvonne die haar kinderen leerde hoe je de tijdsduur tussen twee

Voorkennis bevordert beter leren
Op welke manier je de voorkennis ook activeert, van belang is dat je vaststelt of leerlingen over de juiste hoeveelheid voorkennis beschikken. Is dat niet het geval, vul dan eerst de

Leertijd als voorspeller voor schoolsucces
Wat kun je doen om leertijd voor (risico)leerlingen te maximaliseren? Een voorwaarde voor leren is dat kinderen voldoende leertijd krijgen om zich de basisvaardigheden eigen te maken. Op dit punt laten

Strategieën voor beter leren en onthouden
Juf Sanne heeft de leerlingen van groep 7 in de afgelopen weken geleerd hoe ze het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp in een zin kunnen vinden. Hoewel de lesstof

Maak je les nog effectiever door te werken met een stappenkaart
Een effectieve les staat of valt met een duidelijke uitleg (demonstratie) van een aanpak of strategie. Helaas geven handleidingen bij lesmethodes hiervoor lang niet altijd goede handreikingen. In dat geval