Voordelen voor de directie

Linkedin

Als directeur wil je met je leerkrachten in gesprek over hun pedagogisch didactische vaardigheden, maar de vraag is: hoe doe je dat? Steeds meer directeuren zien de beperking in het werken met een checklist en pakken het daarom anders aan. In plaats van lessen te beoordelen aan de hand van checklists voeren zij een reflectief, verdiepend nagesprek met de leerkracht over de effectiviteit van de les. De 4 sleutels faciliteert deze reflectieve dialoog.

Ervaringen van directeuren

Waarom werken de 4 sleutels zo goed?

  • Bewezen pijlers voor instructiegedrag
  • Versterken vakmanschap door reflectie
  • Continue aandacht voor de kwaliteit en effectiviteit van lesgeven
  • Focussen op ontwikkeling in plaats van beoordeling

“Professionals hebben passie voor hun vak, het is de taak aan het management om dit te versterken. Faciliteer de leraren in plaats van ze te controleren en beoordelen”

Prof. dr. ir. Mathieu Weggeman, hoogleraar organisatiekunde

Het vergroot de passie van leerkrachten

Door leerkrachten te beoordelen en te controleren, kan de motivatie behoorlijk achteruitgaan. De leraar is niet langer bezig met de essentie van het lesgeven, maar focust zich op het vermijden van fouten. Met de 4 sleutels geef je de leerkracht het vertrouwen dat hij goed is in zijn vak. Zolang hij voldoende presteert, hoef je hem alleen maar te faciliteren in zijn persoonlijke ontwikkeling.