Skip to content

De 4 sleutels Voortgezet Onderwijs

Verbeter het onderwijs, vergroot de effectiviteit van de docent.
Instructiegedrag is de sleutel tot succes!

We merken dat er binnen het VO behoefte is aan een effectieve manier om, op een voor allen prettige wijze, gesprekken te voeren met de docenten om het instructiegedrag en de lessen nog effectiever te maken.

Al vele jaren zijn wij actief binnen, inmiddels honderden, PO-scholen met de Training Reflectiebox Instructiegedrag. Hierbij leer je als teamleider, docentcoach om niet via een vragenlijst docenten te beoordelen, maar om het goede (ontwikkelingsgerichte) gesprek te voeren met de docent over zijn/haar volgende stap naar een nog effectievere les.

Docenten voelen zich met deze methode niet beoordeeld, maar ervaren de ruimte om samen open en concreet in gesprek te gaan over groeien binnen hun vak.

En deze Reflectieve dialoog, die leren wij jou!

Theo Wildeboer, eigenaar en bedenker van de methode, is graag bereid om op jouw school voor de voor jou relevante mensen een presentatie te geven over De 4 sleutels voor een effectieve les

Zullen we kennismaken? Dat kan door een mailtje te sturen of even te bellen, maar we kunnen ook bij je langskomen om je persoonlijk te adviseren. Ik ben benieuwd naar je reactie. 

Hieronder lees je alvast kort hoe de methode in elkaar zit.

 

De 4 sleutels voor een effectieve les

Elke les effectief met de 4 sleutels
 
VOER HET GOEDE GESPREK!
 
Ontdek snel wat de 4 sleutels inhouden en wat het jouw school op kan leveren!
 
  • EFFECTIEVE LESSEN 
  • GEPASSIONEERDE DOCENTEN
  • BETROKKEN LEERLINGEN 
  • TEVREDEN INSPECTIE
Wat zijn jouw wensen voor de school?
De basis op school is op orde: jullie gebruiken goede lesmaterialen, hebben voldoende leerlingen en werken wellicht al met EDI. Maar hoe kun je het lesgeven nóg leuker en effectiever maken? En vooral ook hoe kun je de kwaliteit van het lesgeven blijvend onder de aandacht houden?
 
Instructiegedrag is de sleutel tot succes
Een goed, reflectief gesprek over het instructiegedrag werkt veel beter dan het bespreken van een lange onpersoonlijke checklist. Hoe vond de docent de les zelf gaan, waar zou het nog effectiever kunnen? Als teamleider of docentcoach luister je zonder oordeel en kijk je hoe je de docent kunt helpen en faciliteren.
 
Hoe maak je instructiegedrag begrijpelijk en toepasbaar?
Zo’n dialoog werkt goed, maar vraagt wel om een nieuwe manier van samenwerken. Om jullie op weg te helpen, heeft Theo Wildeboer De 4 sleutels voor een effectieve les ontwikkeld. De 4 sleutels bestaat uit een training en materialen die het instructiegedrag op een leuke manier op de kaart zetten.
 
Volg een effectieve training voor de hele school
Met de Training Reflectiebox Instructiegedrag leer je om het goede gesprek met elkaar te voeren. Dat doe je niet op basis van 100 beoordelingscriteria, maar aan de hand van 4 bewezen pijlers: de sleutels. Elke sleutel is herkenbaar en duidelijk geformuleerd. Dat maakt het gemakkelijk om het instructiegedrag toe te passen én met collega’s te bespreken.
 
Inclusief innovatieve, praktische lesmaterialen
Na de training is iedereen klaar om het instructiegedrag in praktijk te brengen! Natuurlijk vergt het tijd om je dit helemaal eigen te maken. Daarom bieden we verdieping in de vorm van bijbehorende studiematerialen, workshops, podcasts en artikelen. Zo blijft de theorie tastbaar en top of mind.
 
Positieve reacties van docenten, teamleiders en bestuur
 
Docent: “Ik heb de feedback als zeer waardevol en leerzaam ervaren. Theo Wildeboer weet op een respectvolle en fijne manier tips en verbeteringen over te brengen, die realistisch en haalbaar zijn.”
 
Bestuurder: “Dankzij deze aanpak ontstaat er een professionele leergemeenschap die elke school zich zou moeten wensen!”
 
Teamleider: “De Training Reflectiebox Instructiegedrag zet mij als teamleider heel stevig in de rol van onderwijskundig leider.”
 
Instructiegedrag is de sleutel tot succes
Gun jij jouw school ook effectieve lessen met gepassioneerde docenten en betrokken leerlingen? Zet het instructiegedrag blijvend op de kaart met behulp van de 4 sleutels!
 
Sleutel 1: Het lesdoel
Sleutel 2: ‘De kortste weg naar Rome’
Sleutel 3: Actieve betrokkenheid
Sleutel 4: Afstemming
 
Zullen we kennismaken?
Dat kan door een mailtje te sturen of even te bellen, maar we kunnen ook bij u langskomen om u persoonlijk te adviseren.

Heb je vragen?

We helpen je graag